11/05/2022

Uued raamatud õpikeskuses! Metoodiline kirjandus.

 1. Alustavale õpetajale. Mõtteainet ja praktilisi nõuandeid

Anu Pikamäe 


Alustav õpetaja on kooli sukeldudes põnevate ülesannete ees. Kuigi õpetajaametis on väga palju hingeköitvat ja nauditavat, tuleb koolis ette ka mitmeid keerulisi suhtlusolukordi, millega
peab samuti tegelema. „Alustavale õpetajale. Mõtteainet ja praktilisi nõuandeid“ on alustavale õpetajale justkui hea vestluspartner, pakkudes vajalikku tuge ja väärtuslikke näpunäiteid, kuidas keerulisemates olukordades rahumeelselt ning lahendustele orienteeritult tegutseda.
Samuti leiab käsiraamatust häid ja praktilisi soovitusi, kuidas luua ja hoida õppimist ning koostööd toetavaid suhteid nii õpilaste, lapsevanemate kui ka kolleegidega. Kuigi sihtrühm on alustavad õpetajad, soovitan käsiraamatuga tutvuda ka kõikidel mentorõpetajatel ja kooli juhtkondadel, et toetada alustava õpetaja teekonda koolis. Samuti võib väärtuslikku äratundmist leida kogenud õpetaja, sest pingelises töös võib vahel ununeda, kuidas raskemates olukordades õpilasi ja ennast toetavalt ning suhteid hoidvalt hakkama saada.

2. Erivajadusega lapsed lasteaias ja koolis

Viivi Neare 

Peresse sündinud laps toob oma vanematele enamasti ohtralt rõõmu. Kui aga ilmneb, et laps on erivajadustega, võib see ootamatu ja raske teadmine rõõmud murepilve alla matta. Ometi on laps ikka laps ja oma vanematele kallis. Et taas rõõmu tunda, ei saa lasta muredel võimutseda, vaid tuleb kiiresti asuda väljapääse ja leevendusi otsima.

Õpetajatele ja lastekaitsetöötajatele annab käesolev raamat teavet erinevatest erivajadustest tulenevate arengu, õppimise ja sotsiaalse toimetuleku iseärasuste kohta.

Samuti tutvustab tugimeetmete praktilisemaid lahendusi nii riiklikul kui ka kohaliku omavalitsuse tasandil, et need lapsed saaksid areneda ning õppida oma võimetele vastavates tingimustes ja tasemel.

 

3. Kõne koostamise õpik

Heiki Krips

Käesolevas raamatus õpetatakse, kuidas kõnet üles ehitada ja muuta kõne huvitavaks ning kuidas seda mõjuvalt esitada. Räägitakse kõne stiilist ja retoorilistest võtetest, esinemishirmu olemusest ja selle ületamisviisidest. Raamatus on ligikaudu sada näidiskõnet, mis on esitatud
teemade kaupa.

Näiteks käsitleb tähtpäevakõnede teema sünnipäeva- ja emadepäevakõnesid,
pulmakõnesid, koolilõpukõnesid jms. Motiveerivate kõnede näidetena esitatakse
üleskutsuvaid ja tähelepanu juhtivaid kõnesid.
Raamatu viimane peatükk annab lühiülevaaate kõnekunsti ajaloost.
Raamat on mõeldud nii neile, kellel tuleb aeg-ajalt kõnega esineda kui ka
neile, kes tunnevad huvi praktilise kõnekunsti vastu.

 

4. Konfliktidest ja suhtlemisoskustest õpetamisel ning juhtimisel

Heiki Krips

Selle raamatu eesmärgiks on aidata sul, austatud lugeja, mõista nii konfliktide kui ka vastuolude olemust, anda sulle teadmisi konfliktide lahendamise võtetest.

Võrreldes esmatrükiga (2010) on käesolevas raamatus mitmeid täiendusi. Juhtimiskäitumise peatükis räägitakse juhi käitumisviisidest korralduse andmisel, delegeerimisel ja tagasiside loomisel. Lisatud on organisatsioonikultuuri käsitlus ja peatükk probleemide lahendamisest. Esitatakse juhtimisstiilide analüüse ja näiteid. On ka muid väiksemaid täiendusi.



5. Õpetamisest õpetaja pilguga - Grupiprotsesside juhtimisest isiku- ja arvutikesksel ajastul

Reet ValgmaErle Nõmm

Oleme õpetamisega tegelenud mitu aastakümmet. Selle aja jooksul on nii mõndagi muutunud,
kuid miski on autoriteetse ja armastatud õpetaja toimimises ja mõtteilmas ometi samaks jäänud. Võib öelda, et samaks on jäänud peamine – ta räägib, mida teab, teab, mida teeb, ja teeb, mida räägib, ehk jääb oma rolli kandes autentseks ja inimlikuks. Tema tegevust juhivad vaimsed väärtused ja refleksioon, mida ta õpetab õpilastelegi, sõltumata ainest, õppurite vanusest ja muudest välistest teguritest.

Pakume selles raamatus grupiprotsesside teadlikul juhtimisel põhinevat lähenemisviisi ja mõtiskleme igas vanuses inimeste õpetamisest ajastul, mis on tihti liialt üksikisiku- ja masinakeskne.



6. Poisist meheks

Toivo Niiberg

Raamatus „Poisist meheks“ käsitletakse põhjalikumalt järgmiseid teemasid: kodu ja vanemate mõju poisi iseloomu ning soorolli kujundamisele; poiste kasvamine ja arenemine; hirmud ja teised emotsionaalsed probleemid; mängu, õppimise ja teiste toimingute eripära;
teismeeakriis ja poiste levinumad käitumishäired; põgusalt peatutakse ka poistel enim diagnoositud hüperaktiivsusel ja autismil; poiste seksuaalne käitumine; noorukiea hullused ja hellused; toimetulek ja enesekehtestamine; mehelikkus ja selle kujunemine; poisid ja arvuti ning nutisõltuvus; isaks küpsemine ning olemine.
Eesti oludes on poisist meheks saamine küllaltki raske, sest igat teist poissi kasvatab